În care se iveşte un schit, multe întrebări se lămuresc, dar altele răsar în loc.
Hai! – strigă Surdul. E vremea de sculare!
Soarele încă nu se ivise şi în adăpost era întuneric beznă. Dar Surdul ştia ce spune. Înspre răsărit se ivise o geană de roşeaţă. Ziua era aproape.
Masa de dimineaţă fu şi mai scurtă decât cea de seară. Încălecară iute şi, chiar înainte de revărsatul zorilor, porniră. Dan îi întinse, de pe cal, lui Mitu sabia de Dochia:
– Pentru tine!
Acesta o primi cu uimire şi bucurie.
– Pentru mine? O sabie de Dochia? Doamne, Dane, de unde o ai?
Acesta râse.
– De la negustor, desigur, preţ pentru ducerea scrisorii.
– Dar tu ai? Nu‑ţi trebuie ţie mai mult?
– Fii liniştit. Am încredere în sabia mea. Nu uita că eu mi‑am făcut‑o şi ştiu ce poate.
Şi Dan râse din nou.
În trapul cailor Mitu îşi scoase sabia din teacă şi o roti de câteva ori înainte de a o pune iar la locul ei.
– E minunată, nu ştiu cum să‑ţi mulţumesc pentru ea. E puternică şi ageră! Doamne, cât am visat la o asemenea sabie. Îmi amintesc bine că de când eram de‑o şchioapă doream să am aşa ceva. Am auzit atunci prima oară, la Moş Hans, la o şezătoare, cum povestea despre meşterii din Dochia, care fac săbii cum nu mai sunt altele în lume. Zicea că au învăţat taina lor de la nişte meşteri din munte, probabil nişte pitici binevoitori. Şi…
Dan îi tăie vorba.
– Mitule, ştii cum ai putea să‑mi mulţumeşti?
– Cum? Spune cum şi îndată…
– Mai taci!
Şi izbucni în râs, odată cu Surdul. După o clipă de surprindere Mitu râse şi el. Ştia că este vorbăreţ, dar ce să facă, dacă aşa îi era firea? Chiar şi acum, spusese lucruri pe care orice copil le ştie. Cine nu a auzit de minunaţii meşteri fierari din Dochia?
*
Se înseninaseră toţi, odată ce râsul spărsese apăsarea. Glumeau şi râdeau în mersul cailor, deşi erau atenţi în continuare la cele din jurul lor.
Drumul Trecătorii cobora oblu în Valea Crivei. Era mult mai îngust ca înainte şi, pe alocuri, trebuia să meargă unul după altul. Fără să se fi vorbit, Dan se aşeza atunci în faţă şi Surdul în spate. Deşi Mitu se credea grozav, ştiau amândoi că e cel mai slab în luptă, şi voiau să‑l poată apăra dacă era nevoie.
Dar orele curgeau fără întâmplări neplăcute. Ajunseră la fundul văii, şi se opriră uimiţi: Drumul Trecătorii se desfăcea în două!
– Aşa ceva n‑am mai auzit! – exclamă Mitu. Nimeni n‑a pomenit vreodată că există şi alte drumuri în Pădurea cea Mare afară de Drumul Trecătorii.
Fiind chiar pe malul râului din fundul Văii Crivei, drumul se arăta de ambele părţi subţirel. Le fu cu neputinţă să îşi dea seama dacă trebuia să coboare sau, dimpotrivă, să urce pe el.
– Mai bine, sări Mitu, să coborâm, că e mai uşor să cobori.
Dan şovăi.
– Auzi, spuse Surdul, dacă ţin bine minte, Turnul Morţii se găseşte sus, pe Culmea lui Coroi. Deci mai înţelept ar fi să urcăm.
– Auzi! – zise Mitu. Şi de unde ştii că mai pe urmă nu urcă şi drumul ăstălalt?
– Tocmai, nu ştiu! Dane, tu ce zici?
Acesta privi din nou în jur, apoi înfipse sabia sa în pământ, de mai multe ori, de‑o parte şi de cealaltă a răscrucii. Prietenii îl priveau uimiţi.
– Hm! – făcu el. Pământul pare ceva mai tare înspre vale. Ar însemna că pe acolo a trecut mai multă lume, că acela este drumul bun. Dar dacă e o amăgire?
– Cum să fie? – sări iar Mitu. Hai s‑o luăm la vale!
Dan îşi mână însă calul la deal.
– Hai s‑o luăm spre culme, zise el şăgalnic.
– De ce? – făcu Mitu bosumflat, însă urmându‑l.
– Pentru că la vale mergi mai repede. Dacă e nevoie să ne întoarcem, dacă trebuie să fugim de vreo primejdie, o putem face mai iute.
Deşi se miraseră de vorbele lui, îl ascultaseră totuşi. De fapt, de la întâmplarea cu strigile şi fluierele, devenise în chip firesc cel dintâi între ei, şi îl ascultau aproape fără să‑şi dea seama. El însă văzuse aceasta, şi se simţea încărcat de un fel de povară – răspunderea pentru ei. Avea oare să se arate vrednic de încrederea lor?
*
Urcuşul era mai lin decât drumul pe care coborâseră de pe Culmea Crivei, dar şi mult mai şerpuit, urmând firul întortocheat al apei. Pe partea pe care mergeau ei pădurea aproape lipsea, deşi într‑un fel nu era departe. Pământul era foarte pietros, acoperit cu rugi de mur şi zmeur, pâlcuri de jnepeni şi afin şi iarbă de munte. Vegetaţia chiar scundă era totuşi deasă şi făcea legătura cu copacii de pe culme. Vremea era foarte plăcută şi, dacă ar fi fost alt anotimp, cu siguranţă ar fi poposit câteva clipe spre a culege fructele de pădure. Dar încă nu era vremea lor.
După o cotitură a văii, se iviră iar brazii şi pinii şi de partea lor. La început erau rari, dar mai apoi se îndesiră tot mai mult, devenind pădure.
Doar atunci văzură că umbrele se lungiseră şi seara, era limpede, se apropia tot mai mult.
Din fericire, după încă o cotitură, zăriră, chiar pe culme, pitită între brazi, o construcţie. Dar o clădire din… lemn! În Pădurea cea Mare o construcţie din lemn făcută de oameni?! Cum să fie aşa ceva?
Pentru câteva clipe crezură că este o capcană şi se opriră. Dar văzură trecând un om printre brazi şi, deşi abia îl desluşiră, văzură limpede haina călugărească pe care o purta: ajunseseră la un schit!
Doar atunci înţeleseră de ce era clădit din lemn. Nimeni, în Pădurea cea Mare, nu avea voie a lovi locurile sfinte sau a lovi pe cineva în ele. Dreptul de refugiu al acestora era respectat din cele mai vechi timpuri, şi nu doar aici, ci şi în vale şi câmpie şi în alte locuri. Chiar şi în Şindriliţa, îşi aminteau ei bine, fusese odată o asemenea întâmplare, când un hoţ fugărit de potera din Târgul Morii se ascunsese în biserică. Preotul interzisese poterii să intre în curte, amintindu‑le de străvechea datină. Degeaba încercaseră poteraşii a‑i schimba hotărârea, arătându‑i până şi că acel hoţ furase cele ale unei biserici. Preotul îi respinsese, deşi izbutise a‑l convinge pe hoţ să înapoieze cele furate. Poteraşii rămăseseră în sat, şi multă vreme hoţul a locuit în curtea bisericii. Apoi, într‑o noapte dispăruse. Nu‑l găsise potera, nu‑l mai aflase nimeni. Doar o vorbă ieşise mai apoi, că înduplecat de conştiinţa sa, dar şi de bunătatea preotului şi frumuseţea slujbelor, se călugărise undeva în munţi, departe de ispitele lumii. Se spunea în unele povestiri că ar exista călugări şi în Pădurea cea Mare. Dar alţi povestitori negau cu îndârjire această părere, aşa că nici ei nu ştiuseră până acum care este adevărul.
– Hei! E cineva aici? – răcni deodată Mitu, făcându‑i să tresară pe prietenii săi şi totodată şi caii.
– Te‑ai scrântit la cap! – observă acru Surdul.
Mitu se mulţumi să râdă. Parcă era prima oară! Mereu făcea asemenea lucruri şi mereu Surdul se oţăra la el.
Dinspre brazi le ieşi în cale un monah tânăr, cu o barbă neagră şi deasă.
– Dumnezeu să fie cu voi, fiilor! – îi binecuvântă el. Dar cu ce treburi pe aici?
– Vrem să trecem în Derala, zise Dan. Nu‑i acesta Drumul Trecătorii?
Călugărul îl privi cu mirare, înclinând uşor capul într‑o parte.
– Nu, fiilor. Aici este Schitul Sfântul Ioan Botezătorul. Drumul ce îl căutaţi este mai la vale.
Mitu rânji bucuros:
– Ei, v‑am spus eu? Încă o zi prăpădită!
Surdul mârâi ceva printre dinţi. Călugărul nu‑i lăsă însă a se lua la harţă.
– Dar veniţi, că în curând e gata masa, şi veţi fi flămânzi.
Adevărul e că de flămânzi, erau flămânzi.
*
Masa era aşternută într‑o căsuţă scundă, cufundată între brazi, cu spatele proptit de o stâncă înaltă. Deşi se vedea că schitul e sărac, bucatele erau tare bune.
Era întâi un borş călugăresc, plin de tot felul de legume, nespus de gustos. Pentru cei ce aveau poftă, erau la îndemână şi nişte ardei foarte iuţi. Bineînţeles, Surdul fu primul care se înfipse în ei, dar cu prea multă poftă pentru iuţimea lor. Curând era roşu la faţă şi îi curgea sudoarea pe frunte şi obraji, iar ochii prinseseră a lăcrima. Din fericire borş era destul, şi cu el îşi stinse Surdul usturimea, dar numai pentru a şi‑o înnoi la următoarea îmbucătură.
După borş veni o mâncare de vinete şi ciuperci, cu usturoi, de asemenea foarte bună. Nici nu mâncaseră vreodată asemenea mâncare, şi nu se aşteptaseră ca o mâncare fără carne să fie atât de bună şi atât de săţioasă. E drept că era dreasă şi cu ceva smântână… o minunăţie, nu alta!
Între timp, special pentru ei, după cum le spusese bătrânul preot care era şi stareţul schitului, bucătarul prăjise un fel deosebit de ciuperci, numite creasta cocoşului. Crescând numai şi numai în munte, acestea nici nu arătau a ciuperci, semănând mai mult cu un fel de rădăcini cu vârfuri multe şi mărunţele crescute în sus. Dar în ciuda înfăţişării lor ciudate, se dovediră a fi delicioase, şi cei trei nu se putură stăpâni – deşi erau deja sătui – să mai ceară un rând.
Fură serviţi cu un zâmbet plin de bunătate cu ciupercile cerute, iar apoi cu o dulceaţă de fructe de pădure într‑adevăr minunată.
În toată vremea cinei, în afară de rugăciunile călugărilor, nu se rostise nici un cuvânt.
Şi totuşi Dan îşi stăpânea cu greu curiozitatea, mai ales pe măsură ce i se astâmpăra foamea.
Când veni vremea să se ridice de la masă, nu se mai putu stăpâni:
– Părinte, am putea vorbi oleacă?
Acesta zâmbi cu bunătate:
– Fireşte, fiule. Putem.
Şi se aşeză din nou la masa de pe care fratele de rând strângea urmele cinei.
– Părinte, nu am auzit până acum de schitul vostru.
– Nici nu vei auzi din afară, căci este legământ a nu se vorbi de noi. Şi sper că şi voi veţi păzi acest cuvânt şi nu veţi spune în afara Pădurii celei Mari nici măcar un cuvânt despre acest schit.
– De ce, părinte?
– Pentru că aceasta este dorinţa noastră, spuse cu aceeaşi bunătate bătrânul, ca să rămânem neştiuţi şi nesupăraţi de nimeni. De se întâmplă să ajungă cineva la noi, rătăcindu‑se în Pădurea cea Mare, îl primim cu pace şi îl lăsăm să plece cu pace. Dar altă treabă cu oamenii noi nu avem.
– Dar drumul?
– Care drum?
– Cel care vă leagă de Drumul Trecătorii! – se uimi Dan de întrebare.
– Fiule, crede‑mă, nu există asemenea drum.
Dan sări uimit din scaun, holbându‑se la călugăr (deşi nu vedea, la fel făcuseră şi prietenii săi). Fugi la uşă: drumul pe care veniseră nu se mai vedea. „Să fie din pricina înserării?” se întrebă el. Porni iute la vale. Îşi amintea bine locul de unde zăriseră schitul. Dar drumul nu se vedea nicăieri. Văzu în schimb urmele cailor lor în iarbă. Nu‑i venea să creadă! Mitu şi Surdul, lângă el, se minunau şi ei de asemenea lucru nemaivăzut. Iarbă, ferigi, brusturi călcaţi în picioare de caii lor, deşi fusese drum bătut, cu doar un ceas mai devreme.
*
Intors la schit, Dan intră în căsuţa în care stareţul schitului îl aştepta la masă neclintit. Îl privi nedumerit şi se aşeză pe scaunul pe care i‑l arătă călugărul. Liniştea acestuia în faţa unui astfel de fapt i se părea ciudată.
– Ce ziceţi, părinte, de acest lucru? Am urmat până aici un drum la fel de lat ca şi Drumul Trecătorii, iar acum a dispărut.
Călugărul zâmbi liniştit:
– Nu ştii că eşti în Pădurea cea Mare? Aici se întâmplă multe lucruri neaşteptate. Nu sunteţi primii care păţesc astfel. Din fericire, drumul care a dispărut v‑a adus încoace. Alţii au fost purtaţi pe cine ştie ce căi neştiute, pierzându‑se pentru totdeauna.
– Şi cum apar aceste drumuri mincinoase? – întrebă curios Dan.
– Cum să apară? Unele sunt de la Dumnezeu, pentru călăuzirea sau salvarea ori chiar pedepsirea unora. Altele, ţin de puterile întunecate ale Pădurii. Depinde.
– Şi nu te poţi feri de ele, nu le poţi deosebi de Drumul Trecătorii?
Părintele clătină din cap, nehotărât.
– Dacă ştii calea, nu te înşală. Ele îi păcălesc doar pe cei care nu o cunosc. Dar, vezi tu, fiule, mai e ceva…
– Ce? – se băgă în vorbă Mitu.
Părintele tăcu o vreme, ca şi când ori n‑ar fi auzit întrebarea lui Mitu, ori n‑ar fi vrut să‑i răspundă.
– Vezi tu – reluă într‑un târziu – a cunoaşte Drumul Trecătorii este altceva decât s‑ar crede. La prima vedere ai putea să zici: fac o hartă şi gata. Dar nu‑i aşa. Chiar s‑a făcut odată, demult, o hartă a Drumului Trecătorii, dar nu foloseşte mai deloc. Drumul se schimbă. Nu doar din pricina ploilor, sau a umflării apelor, ori din alte pricini obişnuite în lumea din afară. Că şi Turnul Morţii, de pildă, de trei ori s‑a surpat şi a fost rezidit. Se pare că Drumul se schimbă singur, ca un râu care‑şi mută albia.
– Cum şi de ce? – zise de această dată Dan, dar cu o voce mai liniştită.
Bătrânul ridică uşor din umeri.
– Nu se ştie. Oricum, schimbările se petrec doar între forturi şi adăposturi. Acestea nu se mută şi ele. De aceea unii spun că Drumul Trecătorii ar fi viu… Dar eu nu cred asta. Cred că există alte pricini, tainice. Şi nu toate tainele pot fi aflate.
– Înţeleg! Dar dacă Drumul se schimbă, cum îl poţi cunoaşte?
– Se schimbă el, dar munţii sunt aceeaşi, ca şi forturile şi adăposturile. Dacă Drumul s‑a schimbat, şi ajungi la o răscruce – ceea ce, desigur, n‑ar trebui să se întâmple – te uiţi în jur şi vezi în ce parte este fortul spre care mergi, îţi aminteşti cum era Drumul Trecătorii data trecută şi astfel îţi dai seama care e drumul cel bun. Nu e uşor, dar asta este calea.
Mitu oftă. I se părea prea greu şi prea complicat. Şi, la drept vorbind, cam era.
– Părinte, zise din nou Dan, am avut parte de unele lucruri… neaşteptate.
Şi îi povesti despre negustor, despre fluierele celor nouă blesteme şi despre scrisoare. Bătrânul rămase pe gânduri.
Afară se lăsase noaptea şi stele sclipeau pe cer mai apropiate ca niciodată. Se făcuse frig. Un călugăr intră şi aprinse focul în sobă, dar lăsă mai departe fereastra deschisă, parcă nu ar fi simţit frigul ce intra pe acolo. Undeva în munte, departe, se auzi urletul unui lup şi apoi răspunsul altuia. În apropiere de schit brazii foşniră şi, cu tot întunericul pădurii, pentru o clipă se văzu spinarea maronie a unui urs.
– Fiule, greu drum vei avea. Ori laşi fluierele aici, ori te pregăteşti de lupte mari. E drept, dacă le laşi aici, mai devreme sau mai târziu le va fura cineva… Cel mai bine ar fi să le poţi distruge, dar este foarte greu.
Părintele se opri, şi oftă adânc.
– Vezi tu, dacă ai putea să laşi un fluier şi pe celălalt să‑l iei şi să‑l distrugi, ar fi cel mai bine. Dar nu pot fi distruse unul fără altul. Aşa că trebuie să le duci pe amândouă.
Surdul interveni.
– Dar de ce trebuie să avem lupte mari?
Călugărul îşi plecă într‑o parte capul, ca şi cum s‑ar fi gândit dacă să‑i răspundă sau nu.
– Şi tu vrei să mergi cu el? – întrebă.
– Desigur! – răspunseră într‑un glas Mitu şi Surdul, aproape cu mirare.
Părintele zâmbi cu duioşie:
– Off, dragii mei! Nici nu ştiţi în ce primejdii vă băgaţi…
Şi după ce‑i mai cântări o dată din priviri zise:
– Bine! Hai să vă spun tot ce ştiu despre asta. Fluierele celor nouă blesteme sunt foarte vechi. Se zice că au fost făcute de nişte vrăjitori din Egipt, după ce Moise i-a eliberat de acolo pe evrei. Prin urmare, au fost făcute după modelul plăgilor pe care Dumnezeu le‑a aruncat asupra Egiptului, dar întru slujirea Răului. Făurirea lor a fost făcută cu sânge şi cenuşă de copil, chiar cu sângele şi cenuşa copilului faraonului şi a copiilor magicienilor care le‑au făcut. De aceea blestemul care apasă asupra acestor fluiere este aşa de mare. Se spune că nu pot fi distruse decât cu un singur ciocan, aşa numitul Ciocan al Zimbrului. Este un ciocan foarte mare şi foarte greu, care abia poate fi ridicat de doi oameni. Pentru cei care l‑au făcut însă, era uşor, mic şi ager.
Şi părintele făcu o scurtă pauză, ca şi cum ar fi aşteptat ca ei să ghicească ceva.
– Uriaşii! – şopti Dan.
– Desigur. Ei sunt cei care l‑au făcut. Se spune că în el au pus mult metal sfinţit, fiind făcut special pentru a putea distruge obiectele blestemate. Pentru că, sunt sigur că ştiţi, fluierele nu sunt singurele de acest fel.
– Ştim, spuseră toţi trei.
– Ei bine, prin ţinutul uriaşilor, acum nu veţi trece. Ei v‑ar ajuta, cred. Însă Ciocanul Zimbrilor nu mai este de multă vreme la ei.
Spre mirarea lor, bătrânul se oprise iar din povestit.
– Dar unde este? întrebă un pic enervat Dan.
– Hm! Chiar unde ai fost tu trimis. La Castelul Negurilor, în mâinile Voievodului Crişan.
– Cum? – făcu Surdul. Atunci de ce spune în scrisoare că Dan poate să‑l aducă?
– Nu ştiu. Poate că negustorul nu ştia aceasta. Sau poate ştia, şi atunci e altceva la mijloc. Oricum, şovăi iarăşi călugărul, cu Voievodul Crişan este ceva ciudat. Nu îmi place să vorbesc de rău pe nimeni. Cândva era considerat un om bun. Acum însă umblă vorba că s‑a înhăitat cu puterile negre.
– De aceea se numeşte castelul său Castelul Negurilor? – întrebă Mitu.
– Nu, nici vorbă. Numele i se trage de la aburii care ies din pământ în Ţara Negurilor pe care Voievodul Crişan o conduce. Aceşti aburi vin de la numeroasele izvoare cu apă caldă ale ţinutului. Se pare însă că ei fac să se ivească foarte des ceaţă şi nori peste acele locuri. De aici vine numele.
Bătrânul părea că a încheiat vorba şi se ridică de la masă.
Dan însă mai voia să afle ceva:
– Şi de unde a luat Voievodul Crişan Ciocanul Zimbrului?
– Şi de ce îi zice aşa? – sări şi Mitu.
– Îi spune aşa pentru că are mânerul din os de zimbru, iar pe laturile sale sunt sculptaţi de asemenea zimbrii. De altfel animalele preferate ale uriaşilor sunt zimbrii şi bourii.
Băieţii tresăriră, amintindu‑şi de bourii din prima lor seară în Pădurea cea Mare. Parcă trecuseră ani de atunci! Şi erau, de fapt, doar două zile!
– Ciocanul a fost luat din Ţara Litua, sau a licantropilor. De atunci este mare duşmănie între cele două ţări, care se războiesc mai mereu.
– Au aceeaşi graniţă, nu? – întrebă Surdul.
Părintele încuviinţă fără o vorbă şi apoi se retrase.
*
Intr‑un colţ al camerei le fură aşternute paturile.
Întins pe spate, Dan fura cu coada ochilor frumuseţea stelelor, şi nu se putea stăpâni de la întrebările nenumărate care îl frământau.
Deodată, îşi dădu seama că uitase să pună poate cea mai însemnată întrebare: cum aveau ei să ajungă înapoi la Drumul Trecătorii, şi la vreme pentru a ajunge la un adăpost sau fort? Şi îşi mai aduse aminte de o întrebare importantă, care‑i fulgerase o clipă în minte şi apoi o uitase: dacă fluierele erau atât de spurcate – făcute cu sânge de copii morţi – ce s‑ar fi întâmplat cu cel care ar fi sunat în ele… sau măcar în unul din ele?
În vălmăşagul gândurilor şi temerilor sale nici nu îşi dădu seama când alunecă în somn.
<CAPITOLUL II CAPITOLUL IV>