CAPITOLUL VII
În care se arată că uneori primeşti ce îţi doreşti, dar nu‑i mereu aşa de bine cum ai crede. La drept vorbind, acest capitol ar putea fi foarte scurt. Cei trei au fost primiţi de daci, deşi nu li s‑a dat voie să intre în nici un sat ori cetate. Au fost duşi drept la una din aşa‑numitele „mânăstiri ale lupilor” unde erau tabere pentru instruirea militară a tinerilor. Iar această instruire s‑a arătat a fi în mare parte foarte deosebită de tot ce‑şi închipuiseră cei trei prieteni. Şi foarte, foarte grea. Dar la sfârşit, şi ne grăbim să mărturisim că au ajuns la sfârşit cu bine, Dan, Surdul şi Mitu erau luptători adevăraţi sau, oricum, mult mai buni decât ar fi crezut ei înşişi că pot fi. Pe scurt, aceasta este şederea lor în Pământul Dacilor. Prea pe scurt? Atunci, să arătăm unele din întâmplări mai pe larg. A! Şi să amintim înainte de toate că, deşi n‑au aflat aceasta decât mai târziu, cei trei fuseseră primiţi de către daci şi din pricina rugăminţilor personale ale Prinţului Roland (care nu prea suporta să facă aşa ceva de obicei, dar cedase şi el rugăminţilor stareţului!). * Fuseseră duşi prin păduri până la o mânăstire de luptători. Nu mai auziseră de aşa ceva, dar de fapt cine îi cunoştea pe daci cu adevărat? Mânăstirea era ceva neobişnuit. Călugării adevăraţi trăiau în stâncă, într‑un fel de mici peşteri, de multe ori chiar de ei săpate. Mânăstirea era dedicată lupilor, şi fiarele se simţeau aici pe pământul lor. Veneau deseori, luând carnea pregătită de călugări, sau cercetând curioşi oamenii aflaţi în cuprinsul mânăstirii. Cei mai mulţi nu erau însă călugării. Cei mai mulţi erau tinerii daci. Aceştia erau la o vârstă numită de obicei chiar „vârsta lupilor”. Atunci când intrau în această vârstă tinerii nu mai suportau să asculte de legile satului sau cetăţii. Şi, după legea străbună, fugeau în păduri, singuri sau cu alţii asemenea lor. Nu aveau voie să atace aşezările, dar trecătorii puteau fi oricând jefuiţi – şi uneori chiar ucişi – de haitele tinerilor „lupi”. Trăiau din vânătoare, pescuit şi jaf. Dacă se îmbolnăveau ori erau răniţi rău, nu puteau intra în nicio aşezare omenească, decât dacă se legau să se supună pentru totdeauna legilor. De aceea singurul lor adăpost la nevoie erau sihaştrii şi mânăstirile, unde puteau primi tămăduirea de care aveau nevoie. Mai mult, unele mânăstiri erau dedicate artelor războinice. Călugării lor nu doreau a se supune legilor căsniciei şi vieţii obişnuite, ci se dedicau luptei, pentru toată viaţa. Şi făceau aceasta, dar nu ca tinerii „lupi”, trăind de azi pe mâine, ci bine gândit şi organizat. De multe ori şi tinerii „lupi” stăteau o vreme pe lângă asemenea mânăstiri, nu doar pentru îngrijire, ci pentru a învăţa să fie luptători adevăraţi. Mai este, poate, de folos să spunem că erau două feluri de mânăstiri: cele numite „ale lupilor”, pentru dacii obişnuiţi, şi cele numite „ale urşilor”, pentru cei care aveau o foarte mare putere trupească. Desigur, nu se punea problema ca cei trei să fie duşi către o mânăstire „a urşilor”. Poate că Surdul ar fi fost primit într‑o asemenea mânăstire – şi o dată chiar a dorit aceasta – dar ar fi însemnat să se despartă pentru multă vreme de prietenii săi. De aceea au fost, aşa cum am arătat, duşi la cea mai apropiată mânăstire „a lupilor”. Primul lucru pe care l‑au văzut acolo a fost răceala cu care îi priveau tinerii. Erau pentru ei nişte străini – deşi până la urmă, dacă stai să te gândeşti, erau de acelaşi sânge – şi nu înţelegeau de ce fuseseră primiţi acolo unde niciodată străinii nu aveau voie să intre. Chiar din noaptea aceea, Dan, Surdul şi Mitu au primit o lecţie foarte aspră. Cel care îi întâmpinase pe cale, şi care era chiar tarabostele adică şeful regiunii în care se aflau, i‑a pus să arate ce ştiu. Şi, spre ruşinea lor, i‑a pus să lupte cu fiul său de… zece ani. Torţe de răşină aruncau o lumină destul de bună asupra luminişului, înlăturând ceva din bezna unei nopţi noroase. Dan a fost primul care a intrat în luptă. Se temea să nu‑l rănească pe copil şi să capete astfel ura tarabostelui. Dar la prima încrucişare a săbiilor a fost cât pe‑aci să rămână fără armă, atât de tare lovise copilul. Aşa că Dan a înţeles că trebuie să ia lupta în serios, dar degeaba: curând puştiul i‑a smuls cu o lovitură dibace sabia şi cu un picior în burtă l‑a trântit la pământ, punându‑i sica încovoiată la gât. Mitul râdea, ca de obicei, fără a înţelege ce s‑a întâmplat. De aceea, tarabostele l‑a invitat pe el să continue. Mitu s‑a repezit cu obişnuita lui furie, cu un vârtej de lovituri puternice şi iuţi. Aproape ca în lupta cu Nălucile, gândea Dan de pe margine, sperând ca prietenul să‑i şteargă ruşinea. Dar vârtejul de lovituri s‑a terminat dintr‑o dată, când Mitu s‑a prăbuşit la pământ cu un fir de sânge curgându‑i din frunte, unde fusese lovit năpraznic de garda sicii copilului de zece ani. Surdul a clătinat din cap către Dan: Şi a intrat şi el în luptă. În mod ciudat, a luptat fără teamă şi fără pripeală. Curând puştiul a văzut că, deşi avea o forţă foarte mare, Surdul era mult mai puternic. Şi, după ce văzuse cele întâmplate cu Dan şi Mitu, Surdul lupta din răsputeri, cu toată forţa, agerimea şi atenţia, încercând din răsputeri să câştige. Dar nu avea să izbutească nici el. Curând copilul a izbutit să‑l facă să se împiedice, numai puţin, dar de ajuns pentru a‑i pune şi lui arma la gât. Tinerii „lupi”, pe margine, râdeau plini de dispreţ. Şi Dan nu se putu opri să‑şi spună că în râsul lor era ceva la fel de sălbatic precum în urletul lupilor. Cu aceste vorbe de încurajare au fost trimişi către vizuina ce le fusese pregătită – ca bolnavilor şi răniţilor – de călugării luptători, între câţiva copaci puternici. Privind la vizuinile în care se retrăgeau ceilalţi, au văzut cât de lipsite de apărare păreau acelea, în vreme ce ei aveau o întăritură din bârne şi o poartă. Aveau să afle mai apoi că doar muribunzilor li se dădeau asemenea vizuini, căci niciun dac în putere nu s‑ar fi gândit că nu poate goni un lup ori un urs de lângă culcuşul său. Iar alte fiare nu se apropiau de mânăstire, din pricini foarte serioase. Fuseseră cu adevărat obosiţi şi s‑au sculat într‑un potop de apă. Nu! Nu începuse ploaia! Tinerii luptători daci se distrau pe seama lor, trezindu‑i cu o doniţă cu apă. Se opri însă şi, schimbându‑se oarecum la faţă mai spre bunăvoinţă, se întoarse spre ei: Cei trei îl priveau năuci, fără a înţelege mare lucru. Fireşte, cei trei îl urmară, schimbând între ei priviri nedumerite. Un fel de urlete se auzeau în faţă, urlete sălbatice, îngrozitoare, care le ridicau părul pe ceafă. Urletele acestea erau mai cumplite prin nebunia lor decât înfăţişarea teribilă a fiarelor pe care le înfruntaseră în nopţile trecute. – Câinii ăştia… – şovăi Surdul – câinii ăştia sunt turbaţi? Se opri o clipă, ca şi cum ar fi aşteptat ca cei trei să se sperie. Dar chiar răceala lui îi făcuse să se pună în gardă. Simţeau cum intră în aceeaşi stare ca la lupta cu Nălucile. O primejdie de moarte îi pândea. Cu o singură mişcare îl aruncă pe Dan peste marginea ţarcului. Acesta ar fi putut să se împotrivească, dar ştia că nu este bine. Avu însă grijă să nu se lovească nici de ţarc, nici de pământ. Când căzu, avea deja sabia în mână. Deja doi dintre călugării luptători începuseră să care cuştile către marginea ţarcului şi dădură drumul unui câine turbat, care se azvârli fulgerător asupra lui Dan. Acesta ştia că orice picătură din balele câinelui şi orice zgârietură puteau însemna moartea, o moarte cumplită, prin boala turbării. Se mişcă necruţător şi cu o singură lovitură despică ţeasta fiarei înnebunite. Urmă alt câine, şi apoi altul, iar apoi… alţii! Era ceva îngrozitor, şi la privire, şi la auz. Părea o nebunie desăvârşită. Alb la faţă dar rece ca gheaţa în priviri, în mijlocul ţarcului, Dan înfrunta fiară după fiară. După o vreme, nu mai sosi niciuna. * Din ziua aceea cumplită, de care cei trei îşi aduceau aminte cu greu, lumea se schimbase pentru ei. Uneori plângeau pe ascuns, cu sau fără lacrimi, durerea vieţii noi şi aspre în care intraseră. Dar învăţaseră a arăta, în toată pregătirea căreia i se supuneau, aceeaşi răceală, aceeaşi furie de gheaţă ca şi dacii. Era ceva cumplit, ca şi cum ar fi fost într‑un război aproape neîncetat, într‑o luptă aproape fără sfârşit. Aveau, în sfârşit, pregătirea de luptători adevăraţi pe care o visaseră de mici. Dar se dovedea a fi altceva decât îşi închipuiseră, mult mai greu şi mult mai urât. Şi înţeleseră că uneori nu este chiar atât de bine când primeşti ceea ce ai vrut. Învăţau cele mai bune mişcări pentru a ucide. Învăţau cele mai bune lovituri pentru a ucide. Învăţau cum să îşi amăgească în luptă duşmanul mai puternic, mai mare, mai iscusit, pentru a‑l ucide. Totul se învârtea în jurul morţii, aici la daci. Şi ei trebuiau să înveţe acest fel de viaţă. Şi nu înţelegeau cum poţi trăi astfel fără să intri în deznădejde, sau fără a deveni o bestie doar cu chip de om. Şi odată, după multe zile şi săptămâni de muncă, îndrăzniră a vorbi cu tarabostele despre aceasta. Bărbatul îi ascultă şi, spre mirarea lor, zâmbi: Făcu iar o pauză. Pentru cei trei, aceste opriri ale tarabostelui erau bine-venite, căci le îngăduiau a‑şi rândui gândurile după străvechea înţelepciune dacă. Era greu pentru cei trei să înţeleagă toate aceste lucruri. Poate mai greu decât antrenamentele, care începeau să devină cu vremea tot mai… nu uşoare, dar, cumva, obişnuite. Nu mai era acel chin îngrozitor de la început. Învăţaseră într‑un fel că lupta este luptă şi se dă pe viaţă şi pe moarte. Deveniseră tot mai buni, iar tinerii „lupi” râdeau mai puţin de ei, şi parcă mai prieteneşte. Chiar au fost primiţi la vânătoare, şi au avut astfel prilejul de a vedea curajul pur şi simplu nemărginit al dacilor. Aceştia se aruncau în luptă fără frică, oricât de puternici ar fi fost duşmanii. De aceea de multe ori şi cădeau în luptă dintre ei – oricât de iscusiţi sau chibzuiţi ar fi fost. Căci nici nu se putea altfel. Cum ar fi putut să nu moară dintre ei, atunci când îndrăzneau să atace doar cu suliţe scurte ori cu săbiile lor curbate grupuri de zimbrii şi chiar de bouri? Şi n‑o făceau doar pentru carne – deşi era nevoie şi de aceasta – căci ar fi putut folosi arcurile ori suliţele lungi. O făceau pentru că pentru ei viaţa era o luptă şi fără luptă nu puteau trăi. – Îi înţeleg bine, zicea Mitu. Dacă nu ar trebui să ne ducem treaba la capăt, aş rămâne aici pentru totdeauna. – Cred că m‑ar primi, spuse după o clipă de gândire Mitu. Era o toamnă târzie şi, în lumina înserării, frunzele uscate ale copacilor se amestecau cu verdele brazilor şi pinilor, cu întunecatul verde al molizilor şi cu flăcările asfinţitului. Frumuseţea munţilor era nespusă. Cei trei nu se săturau niciodată de ea, poate şi pentru că nu văzuseră munţii decât de departe până când porniseră în călătoria lor. Un foşnet discret îi făcu să tresară, căci se auzise chiar de lângă ei. (Şi socoteau că se învăţaseră destul cu Pădurea cea Mare pentru ca nici fiarele nopţii să nu se poată apropia de ei fără de veste.) Întoarseră capetele – cu mâinile deja pe arme – şi uimirea li se zugrăvi pe feţe. Prinţul Roland! Verde şi mic, aşa cum îl ştiau, şi cu un deget scurt şi grăsuţ la buze. Le făcu un singur semn şi cei trei se ridicară uşor, strecurându‑se după el.
|